Mít dokonalý model předlohy podle vlastního výběru se spoustou detailů a doplňků. Mít dokonalý model, který není v sortimentu renomovaných výrobců modelové železnice nebo výrobců odlitků. Mít dokonalý model s možností řady variant. Přesně tyto impulsy vedly k započetí výroby železničních modelů mostecké firmy s příznačným názvem DETAIL pana Miroslava Žitného z Mostu. Stejně jako v případě řady podobných firem byly i v tomto případě využity dlouholeté modelářské zkušenosti zakladatele firmy, který aktivně modelaří od roku 1968, v mosteckém klubu potom od roku 1991. Produkce modelů probíhá od počátku činnosti ve volném čase zakladatele a majitele firmy v jedné osobě, který pracuje jako výpravčí na mosteckém nádraží. Doménou firmy jsou vozidla a doplňky "zlaté" velikosti středu, tedy 1:120 TT.
Cesta za výrobou prvních modelů nebyla jednoduchá a trvala téměř dva roky. Kromě výroby modelů bylo nutné v prvopočátcích zvládnout řadu organizačních i administrativních úkonů a zajištění přesných podkladů. Pozornost byla věnována také dokonale funkčním obalům.
Jako první přišly na řadu sady doplňků, které se postupně staly mezi širokou modelářskou veřejností velmi žádanými. Jejich produkci zajišťuje na základě dodaných podkladů firma EDUARD z Obrnic. Sady zahrnují např. ramena mechanických návěstidel, terče předvěstí, desky seřaďovacích návěstidel, různé kryty žaluzií, schůdky, tabulky s řadovým označením vozidel, státní znak "lvíček" nebo naopak štítky s označením ČSD, tabulky pro trasy vlaků, stěrače, výrobní štítky, znaky výrobců, poklopy kanalizačních vpustí a celou řadu dalších doplňků, nezbytných pro úplný vzhled modelů vozidel nebo kolejišť.
Následně přišly na řadu i samotné modely vozidel -v roce 1996 byly na trh dodány stavebnice modelů nákladních vagonů řad Eas-u/Vsa ČSD, vyrobené tímto způsobem. Technologie přesných odlitků byla zvolena záměrně pro umožnění sestavení stavebnic modelů i méně zručnými modeláři nebo sběrateli. Touto cestou přišly postupně na svět modely vozů řad Falls/Wap (1997), Gags/Za (1999), Hadgs/Zav (1999) ve IV. modelové epoše a Tams (2003 - tento vůz pouze ve verzi ČD) v V.epoše. V rámci stavebnic jsou dodávány klasické vodní obtisky s popisy, umožňující dosažení dokonalého modelového vzhledu. Všechny uvedené modely se na základě četných žádostí dají zakoupit i v sestaveném stavu.
Technologií leptaného plechu byly také vyráběny modely motorových vozů řady M 131.1 ČSD v obou výrobních provedeních a odpovídajících přívěsných vozů řad Blm (1948) a BDlm (1954), které se staly hitem modelářské sezóny roku 2002. Výroba modelů těchto typických vozidel našich drah byla pojata opravdu komplexně : pojezd s motorem Mabuchi a mosazným převodovým ústrojím byl připraven k montáži digitálního dekodéru. Pojezd a elektronika motorových vozů byla provedena systémem SMD bez jediného vodiče. Zajímavým způsobem bylo vyřešeno závaží modelu, zajišťující v provozu potřebné adhezní vlastnosti. V současné době jsou již tyto modely pro velký zájem beznadějně vyprodány, o další výrobě se v nejbližší době neuvažuje.
Firma DETAIL se také podílí na výrobě modelů vozidel, sloužících pro prezentační nebo reklamní účely firem, zabývajících se rekonstrukcemi a modernizacemi skutečných železničních vozidel.
V současné době se firma DETAIL připravuje na zahájení sériové produkce modelů dalších typických vozidel našich drah. Jedná se o modely osobních, služebních a poštovních vozů typu Rybák, které budou podobně jako předcházející modely "hurvínků" vyrobeny technologií leptaného plechu. Modely osobních vozů budou k dispozici od září 2005 - zakoupit je bude možné také na pražské modelářské burze v sále Menzy Univerzity Karlovy v Opletalově ulici 38.
Firma DETAIL hodlá v nejbližší době překvapit i příznivce modelové velikosti H0, pro které chystá modely některých řad nákladních vozů ČSD ve IV. epoše a v hotovém provedení.